De verkoopcijfers van de iPhone in Europa zijn ronduit beschamend. Slechts 350
duizend apparaatjes gingen over de toonbank. Wereldwijd waren het er in het
eerste jaar 5,4 miljoen. Een schijntje vergeleken met de verkoopcijfers van
concurrent Nokia: het bedrijf verkocht vorig jaar 437 miljoen mobieltjes.

De eigen iPod is ook veel succesvoller. Daarvan verpatste Apple er in
het laatste kwartaal een kleine elf miljoen.

Bovendien blijven de verkopen van de iPhone ver achter bij de eigen
verwachtingen. Apple schatte in maar liefst tien miljoen iPhones te hebben
verkocht aan het einde van dit jaar. Het wordt niet gemakkelijk dat nog te
halen.

De verwachting is daarom dat Apple-voorman Steve Jobs maandagavond niet
alleen een nieuwe iPhone laat zien, maar ook een nieuw businessmodel. Een
model waarin vooral de operators vrijer worden gelaten.

Tot nu toe bepaalde Apple welke prijs er voor een iPhone werd gevraagd. Dat
gaat naar alle waarschijnlijkheid veranderen. Operators mogen straks naar
hartelust het apparaatje subsidiëren, zegt The Financial Times. Het gevolg:
het apparaat kan bij een abonnement een stuk goedkoper worden of – bij forse
prijsverlagingen – zelfs helemaal gratis.

En die prijsverlagingen komen eraan, meldt Skynews. Er zou nog eens 200
dollar van de prijs gaan. Het apparaat zou daardoor nog maar 200 dollar
kosten, omgerekend 118 euro. Het zijn nog geruchten, maar deze prijs is laag
genoeg voor een Europese operator om het apparaat gratis aan te bieden.

Dat is in het straatje van de Europese consument. Die is eraan gewend dat
mobiele telefoons weinig tot niets kosten als hij een abonnement afsluit.

Apple laat vermoedelijk ook de huidige exclusiviteit los. Daarbij mag
slechts één operator per land de iPhone verkopen. Die laatste verandering is
al gaande. In Italië mag zowel Vodafone als Telecom Italia de iPhone
verkopen.

Het uitknijpen van de operators zal voor Apple moeilijker worden. Nu de
iPhone in Europa niet aanslaat en exclusiviteit niet meer wordt
gegarandeerd, zullen de Vodafones en T-Mobiles een veel betere
onderhandelingspositie krijgen. Nu krijgt Apple 15 procent van de gemiddelde
omzet per klant. Dat zal een stuk minder worden.

Hoe gaat Apple dan toch nog geld verdienen? Via vrijwel hetzelfde model
als bij de iPod. In plaats van muziek wordt er voor de iPhone echter
allerlei software verkocht. Bijvoorbeeld spelletjes, tekenprogrammaatjes of
zakelijke applicaties zijn via de online store te koop.

De software-ontwikkelaars vormen daarom de volgende focus van Apple. Het
bedrijf zal er alles aan doen om grip te krijgen op deze groep.

Eén probleem is er wel. De huidige iPhone heeft met Edge een
relatief trage internetverbinding. Kenners gaan ervan uit dat de nieuwe
iPhone op snellere 3g-netwerken kan worden aangesloten. Als het bedrijf echt
wil inzetten op het verkopen van software is dit zelfs een must.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl